3x waarom ik voor een zzp-boekhouder heb gekozen
Boekhouden is een vak, maar als beginnend zzp’er lukt me dat zelf ook wel. Toch? Twee jaar dacht ik mijn eigen boekhouding en administratie er wel ‘even’ naast te doen. Dat lukte deels. Na nachtenlang gepieker over activa, passiva en aftrekposten wist ik: dit moet anders. Tijd voor een zzp-boekhouder.
Mijn belastingaangiften heb ik altijd zelf gedaan. Relevante bonnetjes bewaren, reiskosten bijhouden, facturen versturen en verzamelen… Al sinds ik begon als freelance journalist, inmiddels zo’n tien jaar geleden, dopte ik mijn eigen (belasting)boontjes. Lange tijd ging dat prima, zeker omdat ik daarnaast parttime in loondienst werkte. Er was overzicht van ingewikkelde zaken was geen sprake. Toen ik in 2017 de keuze maakte volledig als zelfstandige door te gaan, leek er in den beginne weinig te veranderen.
Lastige termen
De btw-aangiftes gingen prima, ik kwam in aanmerking voor startersaftrek en de kleine ondernemersregeling paste ik toe. Kende ik een term niet, dan raadpleegde ik Google. Toch bleek het allemaal niet zo simpel tijdens de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting. Een winst en verliesrekening? Had ik niet. En een balans? Moest ik ook nog maken. En hoe zit dat met liquide middelen? Afschrijven? Kortom: ik was wekenlang bezig om mijn eigen administratie op orde te brengen. Het jaar daarop ging het beter, maar ook dit jaar liep ik weer tegen de jaarlijkse aangifte aan. De hypotheek die we lieten oversluiten en het bouwdepot dat daar bovenop kwam, maakte het geheel niet overzichtelijker.
Misschien vind je dit ook leuk om te lezen: deze drie fouten maak ik als blogger niet meer
Een boekhouder duur?
Mijn metgezel luidde dit jaar zijn vijfde ondernemersjaar in en hij werkt vanaf dag 1 met een boekhouder. De belangrijkste reden? Hij weet niks van aftrekposten, activa en passiva en bovendien had hij nul behoefte zich daarin te verdiepen. Sterker nog: toen we beiden nog een vast contract hadden, regelde ik ook zijn belastingaangifte. Wat waren mijn beweegredenen om het zo lang zelf te doen? Bovenaan staat het kostenplaatje. Een boekhouder kost uiteraard geld en omdat ik niet zeker was dat er voldoende zou binnenkomen, wilde ik me niet ‘vastleggen’ aan zo’n kostenpost. Bovendien dacht ik zelf best wat kennis te hebben van boekhoudkundige zaken. Viel dat even tegen. Om deze redenen ben ik van gedachten veranderd. Lees je mee?
1. Meer tijd voor het ‘echte’ werk
En dan heb ik het natuurlijk over content maken, campagnes bedenken, stylen en fotograferen, klussen, fröbelen, teksten schrijven… Míjn werk. Boekhouden is een vak, zo leerde ik. Bonnetjes invoeren, facturen verzamelen, btw-aangifte doen… Een eigen toko brengt een hoop administratieve rompslomp met zich mee. Oké, facturen maken en versturen doe je nog steeds zelf, maar er zijn een hoop handige tools op de markt om dit proces te vergemakkelijken. Stress voor het op tijd indienen van aangiftes is er ook niet meer, ik hoef nu alleen maar te letten op het insturen van mijn administratie. Heerlijk. Ik vind het wel belangrijk om feeling te houden met de boekhouding van mijn onderneming, dus ik houd alles zo goed mogelijk bij.
2. Niet te veel belasting betalen
Slimme trucs, onverwachte aftrekposten en wetswijzigingen in belastingland: een boekhouder zorgt ervoor dat je niet te veel belasting betaald en, waar mogelijk, in aanmerking komt voor bepaalde financiële voordelen of meevallers. Zo attendeerde mijn kersverse boekhouder Peter mij op het feit dat ik wel de reiskosten voor het ov had meegenomen in mijn aangifte, maar de kilometers die ik met auto en fiets had gemaakt was ik totaal vergeten. Scheelt onder de streep weer een hoop!
3. Geen gezeur met de fiscus
Een boekhouder helpt je herinneren aan het tijdig indien van je aangifte en attendeert je op eventuele betalingen voor de belastingdienst. Ik weet nog zo goed mijn eerste btw-aangifte als ondernemer: ik had in dat kwartaal nog niet zoveel omgezet en moest een paar tientjes overmaken aan de belastingdienst. Echter was ik gewend, van mijn ‘normale’ aangifte dat er een brief kwam met het te betalen bedrag. Dat gebeurde niet. De brief kwam enkele maanden later: een boete voor het niet tijdig betalen van de btw. En ja, dat bedrag lag een stuk hoger dan wat ik moest terugbetalen. Leermomentje. Met een boekhouder was dat vast niet gebeurd.
Afhankelijk van het werk dat je precies wilt uitbesteden, heb je al een boekhouder vanaf 50 tot 80 euro per maand. Ik koos voor hetzelfde kantoor, gespecialiseerd in boekhouding voor zzp’ers, als mijn metgezel heeft, vanwege zijn positieve ervaringen.
De zzp-boekhouder waarvoor ik heb gekozen deelt ook wekelijks fiscale tips via sociale media en administratie aanleveren kan gewoon via de mail. Ideaal.
Heb jij zelf een boekhouder? Waarom wel of niet?